Ми розглянемо її якнайшвидше і зв'яжемося з вами
закрити18.07.2023
Безготівкові розрахунки стали основою взаємодії між продавцем та покупцем, поступово витісняючи готівковий обмін. Однак ніщо не ідеальне і часом виникають ситуації, коли переказ грошей доводиться оскаржувати. Зокрема можна вдатися до процедури, яка називається чарджбек. Чарджбек – це можливість опротестувати грошовий переказ та повернути свої гроші у разі незгоди з правомірністю транзакції.
У зв'язку з різноманіттям ситуацій, через які виникають розбіжності щодо факту правомірності грошових переказів, можна назвати кілька випадків, коли доречно звернутися до банку з проханням зробити чарджбек при переведенні з картки на картку.
Найчастішою причиною (понад 70% випадків) є шахрайство. Наприклад, ви хочете купити в інтернет магазині ексклюзивний товар. Покупка вимагає попередньої оплати. Ви оплачуєте, чекаєте… посилка не приходить. При спробі зв'язатися із продавцем він не відповідає. Висновок – шахраї. У такому разі слід звернутися до банку із проханням оформити повернення грошей чарджбек.
Другим за частотою (близько 20%) є конфлікт між покупцем і продавцем, коли товар доставлений або надана послуга, але є питання. Зазвичай суперечка виникає у зв'язку з претензією клієнта щодо характеристик товару, і навіть з оперативністю доставки, якістю обслуговування тощо. У подібній ситуації можна оформити заяву на чарджбек із проханням повернути гроші, сплачені за товар чи сервіс неналежної якості.
У разі несанкціонованого використання банківської картки також можна звертатися до банківської установи з проханням повернути ваші гроші. Якщо з р/р були переведені кошти без відома власника картки і це можна довести, банк повинен зробити чарджбек.
Під час грошових переказів (та й загалом у роботі з клієнтом із взаєморозрахунків) трапляються помилки. Найчастіше йдеться про подвійне списання коштів з платежу. За фактом будь-якої процесингової помилки доречно просити банк про повернення грошей.
Процедура чарджбек (chargeback – зворотний платіж) діє майже у всіх банківських установах. Особливо це зручно для користувачів системи Visa та Mastercard. Термін актуальності послуги – 120 днів після проведення оскаржуваної транзакції. Оплата зазвичай не стягується, але у деяких випадках може бути комісія.
Сторнувати переказ із поверненням грошей можна у різних ситуаціях. Більшість їх пов'язані з діями шахраїв, а також у деяких випадках повернення здійснюється при доведених процедурних помилках.
Типові ситуації, коли актуальна послуга чарджбек:
Чарджбек при шахрайстві – класичний випадок. Тут два варіанти: або кошти були списані без відома власника картки, або перший пункт зі списку (інтернет-магазин не виконав відвантаження). Помилки процесингового характеру трапляються відносно рідко (5%).
Також чарджбек працює на ринку онлайн-трейдингу. При необґрунтованому блокуванні користувача з боку брокера поверненням грошей займаються профільні юридичні компанії.
Якщо виникла конфліктна ситуація і потрібно зробити чарджбек, як оформити цю послугу можна дізнатися далі у матеріалі. Послідовність включає спроби розібратися з одержувачем особисто, а також безпосередньо процедуру сторнування платежу та повернення грошей відправнику.
Перш ніж звертатися з проханням по чарджбеку, слід обов'язково спробувати вирішити питання з продавцем особисто. Банк просто не стане розглядати суперечку, якщо ви не доведете, що намагалися вирішити проблему самостійно.
Процедура чарджбек починається зі звернення платника до банку з проханням здійснити повернення коштів на картку або р/р з однієї з причин, перерахованих вище за текстом. Слід оформити та подати заяву з описом прохання та її докладним обґрунтуванням (чеки, квитанції, листування електронною поштою з продавцем тощо). Зробити це потрібно протягом 120 днів із моменту транзакції.
Банк має право розглядати заявку протягом 30 днів для переказів по Україні. Якщо конфлікт пов'язаний із транзакцією за кордон, термін розгляду збільшується до 60 днів. Важливо вкластися в даний часовий інтервал, а також надіслати документи, що підтверджують відмову одержувача повернути гроші та все, що може бути обґрунтовувати неправомірність переказу. Слід пам'ятати, що чарджбек без попередньої оплати не здійснюється. Лише за фактом перерахування коштів.
Якщо банк покупця має підставу для запуску процедури чарджбека, він передає запит на повернення платіжній системі. Платіжна система зв'язується із банком продавця. Той проводить розслідування і якщо неправомірність дій з боку одержувача грошей встановлена, списує зазначену суму з його рахунку та за допомогою платіжної системи повертає її банку покупця.
Під підприємцем мається на увазі одержувач грошового переказу. У випадку процедури чарджбек продавець втрачає не тільки суму платежу за товар/послугу, але також і комісію за еквайринг.
Крім того, в рамках боротьби з шахраями платіжні системи відстежують частоту подібних випадків за контрагентами, накладаючи штрафи на одержувачів переказів із високою кількістю наступних чарджбеків.
Декілька порад власникам інтернет магазинів. Щоб уникнути непорозуміння з покупцями та пов'язаними з цим грошовими втратами, слід надавати вичерпну інформацію про товар чи послугу, а також своєчасно реагувати на претензії клієнта. Це позбавить наслідків такої банківської операції, як примусове повернення грошового переказу покупцю – чарджбек.
Фізична особа, що заповнює Заявку на отримання кредиту, підтверджує, що є власником персональних даних, вказаних у зазначеній Заявці, відповідно до Закону України «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 року № 2296-VI (далі – Закон), дає згоду ТОВ "ФК "Кредіплюс" (власник персональних даних) на їх обробку, збір, реєстрацію, накопичення, зберігання, адаптування, зміну, поновлення, використання та поширення щодо інформації, яка стосується його: прізвища, ім’я, по-батькові, статі, номера документу, що посвідчує особу (паспорту), ідентифікаційного коду, віку, освіти, місця роботи та загального трудового стажу, розміру прибутків, місця проживання, зацікавленості та/або потреби у фінансових продуктах/послугах, контактні дані (включаючи телефон, адресу електронної пошти) з метою забезпечення реалізації відносин по отриманню цією особою оптимальних фінансових (в т.ч. кредитних) продуктів/послуг. Також, надає та підтверджує свою згоду оператору мобільного зв`язку на оброблення інформації про надання та отримання нею послуг електронних комунікацій, з метою отримання нею послуг ТОВ ФК «КРЕДІПЛЮС» та захисту її інтересів від шахрайських дій з боку третіх осіб.